Varför har jag fått en påminnelse- eller inkassokrav?

  • Har du fått en påminnelseavgift
    Detta beror på att det inte inkommit en fullständig betalning på förfallodatumet. Påminnelseavgiften är på 60 kronor och skickas ut ca fem dagar efter förfallodatum av Ropo.

    Några exempel på varför du har fått en påminnelseavgift kan vara:

    • Du har autogiro men har inte haft täckning på kontot när dragningen gjordes
    • Du har flyttat in i en ny bostadsrätt och har betalat in avgiften på säljarens avi
    • Du har betalat in beloppet några dagar efter förfallodatum vilket gjort att en påminnelse hunnit skickas ut

    Har du fått ett inkassokrav
    Ett inkassokrav betyder att du inte har betalat hela eller delar av din avgift eller hyra i tid.
    Vi har skickat ut en påminnelseavi för att påminna om försenad betalning. Är den fortsatt obetald hanteras ärendet automatiskt vidare av inkassobolaget Ropo (i undantagsfall, för vissa bostadsrättsföreningar, skickas ärendet direkt till inkassobolaget utan påminnelse).

    Betalning av påminnelse- eller inkassokrav
    En påminnelse eller ett inkassokrav genererar ingen betalningsanmärkning. Om du har fått en påminnelse eller ett inkassokrav är det viktigt att du betalar på den nya fakturan du fått från inkassobolaget.

    Kontakta Ropo vid frågor
    Är det något som känns otydligt i hur du ska gå till väga?

    Från och med 1 mars 2025 hanterar och administrerar företaget Ropo påminnelser och inkassokrav för HSB Stockholm. På deras hemsida kan du läsa mer och logga in för att se avier och betalningsuppgifter: Vår kundtjänst hjälper dig med alla dina betalningar – Ropo

  • Fick du svar på din fråga?

      

    Vilken information saknar du?